Se bort fra din egen personlige idé om, hvad den bedste løsning vil være – lad f.eks. være med at sige, at det er bedre for dit medlem at sige op end at blive opsagt eller bortvist. Din opgave er at orientere medlemmet om de (måske flere) mulige løsninger og konsekvenser, så medlemmet selv kan træffe beslutning på baggrund af din rådgivning.
Varetag medlemmets interesser
Kend til medlemmets ønsker og notér dig, hvilke løsninger medlemmet finder uacceptable. Det kan være en god ide at tage medlemmet med til alle forhandlinger - vil han eller hun ikke deltage, er det vigtigt, at du får et forhandlingsmandat.
Vær sikker på, at du har medlemmets mandat til at forhandle sagen og vurdér, om det skal foregå mundtligt eller skriftligt. Det kan f.eks. være mandat til at indgå en fratrædelsesaftale på visse betingelser.
Hvis medlemmet har krav, som er berettigede, skal de rejses. Men rejs kun krav, hvis de er berettigede, og hvis medlemmet ønsker det. Berettigede krav er de krav, der er realistiske at kunne gennemføre. Hvis du er i tvivl om, hvorvidt kravene er berettigede, kan du kontakte Finansforbundet.
Husk, at I har mulighed for at holde pauser i forhandlingen, så I undgår at blive løbet over ende.
Medlemmet bestemmer
Medlemmet "ejer" sagen for så vidt angår de forhold, som medlemmet har dispositionsretten over. Dit medlem kan f.eks. beslutte, om en sag skal forliges, men ikke om en sag skal føres ved voldgift/almindelig domstol. Som tillidsmand kan du ikke beslutte, om en sag skal forliges.
Hent hjælp, hvis det er nødvendigt
Du kan altid inddrage andre parter, hvis der er behov for det – f.eks. a-kassen, socialrådgivere, arbejdsmarkedskonsulenter m.v. Du kan altid kontakte Finansforbundet, hvis du har brug for råd og vejledning.