24-04-2019 | Birgitte Aabo , baa@finansforbundet.dk  

Tillidsmand efter 28 år i banken

Massive opfordringer fik boligchef i Salling Bank, Dorthe Skovby, til at acceptere posten. Nu, fire år senere, er hun meget glad for sin beslutning og sit tillidshverv.

"Modig", "Ærlig" og "Støttende". Nogle af de tillægsord kolleger brugte om Dorthe Skovby, da de for fire år siden opfordrede hende til at blive den ene af to tillidsmænd for godt 100 kolleger i Salling Bank.

"Jeg har fået opfordringen før, men syntes dengang ikke, at jeg havde overskud og ressourcer til at gå ind i den opgave ved siden af mit job. Men jeg sagde ja i 2015, for når kollegerne mente, jeg var den rigtige til det, var det også lidt svært at sige nej."

Den beslutning har boligchefen, der står i spidsen for et team på fem mennesker, men ikke har personaleansvar, aldrig fortrudt. Hun sad i forvejen i arbejdsmiljøudvalget og med nu 32 års erfaring i banken, har hun en indsigt i den, som er svær at matche.

En ordentlig bank

"Der er ikke rigtig noget, der har overrasket mig i rollen som tillidsmand, jeg havde indblik i det meste i forvejen. Men det betyder meget for mig, at jeg som tillidsmand kan gøre noget godt for andre, også når der er brug for min hjælp i forbindelse med en svær samtale med ledelsen."

Dem er der dog ikke så mange af:

"Ledelsen gør det nemt for mig. Der er ikke mange sager af den karakter, banken opfører sig generelt ordentligt overfor de ansatte, og vi har ikke haft mange problemer med stress eller nedture. Vi har også en stor grad af frihed. Men selvfølgelig kan tingene altid gøres bedre," konstaterer Dorthe Skovby, der gætter på, at hun en typisk uge bruger 1-2 timer på tillidsmandsarbejdet.

"Kollegerne er gode til at bruge mig, men meget mere end det tager det ikke i løbet af en uge. Jeg får det til at hænge sammen med mit arbejde, og hvis der opstår noget akut, skaber jeg plads til det og får hjælp af mit team."

To holdninger

Som tillidsmand oplever hun, at hun har et lidt andet fokus end som boligchef:

"I mit arbejde er jeg optaget af, at vi får centraliseret så mange opgaver som muligt og lettet rådgiverne fra de administrative opgaver – rådgiverne er vores knappe ressource, de skal have tiden til at snakke med kunderne. Som tillidsmand er jeg mest optaget af, at vi skal være en arbejdsplads, som man vågner og er glad for at skulle møde på."

Heldigvis er det intet problem for Dorthe Skovby at forene de to fokuspunkter:

"For at bevare og skabe rammerne for trivsel, er vi også nødt til at centralisere, så vi som bank kan tilbyde det, kunderne efterspørger. Så tingene griber inde i hinanden."