Arbejdspladser med høj trivsel er typisk kendetegnet ved, at der er en høj grad af tillid, fair behandling og gode samarbejdsrelationer på kryds og tværs af organisationen. Graden af trivsel kan derfor typisk findes ved at se på de tre parametre:
Tillid handler om de forventninger, som ledelse og medarbejdere har til hinanden:
- Kan man regne med hinanden, og har medarbejderne tillid til det, kolleger og ledelse siger?
- Lytter man til hinandens synspunkter, tager andre seriøst og agerer loyalt, når der først er truffet en beslutning?
- Og har ledelsen tillid til, at de ansatte selvstændigt kan udføre et godt stykke arbejde?
Fair behandling handler om en fælles oplevelse af, at tingene foregår ordentligt:
- Føler man sig tilstrækkeligt inddraget i beslutningsprocesser, og er beslutningsgrundlaget i orden?
- Bliver alle behandlet med respekt og værdighed?
- Føler man sig anerkendt og belønnet for sin indsats, og er der en fair fordeling af goder?
Samarbejde handler om, at alle arbejder konstruktivt og effektivt sammen om virksomhedens kerneopgaver:
- Arbejder alle sammen på trods af forskellige faggrupper med hver deres specialviden?
- Er det anerkendt, at de forskellige faggrupper er afhængige af hinanden for at gøre et godt stykke arbejde?
Hvis du kan svare ja, til hovedparten af spørgsmålene, er trivslen sandsynligvis høj på din arbejdsplads. Hvis du i stedet overvejende kan svare nej, er det sandsynligvis nogle af de steder, hvor I kan sætte ind for at forbedre trivslen.
Læs mere om trivsel i "Trivsel og bundlinje – en fælles vindersag" (pdf)