11-06-2018 |  Af Daniel Lundgren Jørgensen

Hverdagens helte har humor og omsorg

Humøret er i højsædet hos de fem hverdagshelte, der den 1. juni blev hædret af Danske Kreds’ jubilæumsfond, der belønner medlemmer, der har gjort en særlig indsats for at fremme kollegernes trivsel.

​​​​Hvert år fejrer Danske Kreds’ jubilæumsfond fagforeningens fødselsdag ved at belønne medlemmer, der har gjort en særlig indsats for deres kolleger i Danske Bank.

”Vi hylder kolleger, der viser omsorg, får smilet frem, gør teamet bedre, sætter ord på det, der trykker, og hjælper med at løse det, og vi hylder de gode ledere, der tager hånd om stemningen og ikke kun de målbare KPI’er”, sagde kredsformand og formand for Jubilæumsfondens bestyrelse Kirsten Ebbe Brich ved en reception den 1. juni, hvor Danske Kreds’ jubilæumsfond kårede årets fem største hverdagshelte:

• Niels Birger Axholm, områdetillidsmand og Private Banker, Wealth Management
  • Henrik Christensen, filialdirektør, Nykøbing Sjælland Afdeling
  • Bettina Søgaard Madsen, personlig rådgiver, Thisted Afdeling
  • Charlotte Kjær, Expert Operations Officer, Quality Control Ongoing Due Diligence PB/PvB (AML), Høje Taastrup
  • Martin Vinther, erhvervsdirektør, Erhverv Direkte Aalborg
(artiklen fortsætter under billedet)
​Fra venstre: Henrik Christensen, Bettina Søgaard Madsen, Martin Vinther, Charlotte Kjær og Niels Birger Axholm.

​​​De fem helte er valgt af et felt på 84 indstillede, som var blevet nomineret til årets hverdagshelte af deres kolleger. Især det gode humør i hverdagen går igen i kommentarerne fra de mange medlemmer, der har brugt tid på at indstille deres kolleger. Det overrasker ikke de fem medlemmer, der hver modtager et legat som belønning for deres indsats.

”Jeg synes selv, at smil og godt humør er vigtigt i vores hverdag. Vores kunder må gerne kunne mærke, at vi er glade for at være her og arbejde sammen”, siger Henrik Christensen. Kollegerne lægger blandt vægt på Henriks evne til at motivere medarbejderne og vise oprigtig interesse for deres trivsel.

”Jeg kan godt lide at have mange bolde i luften og blande den seriøse hverdag med lidt god, jysk humor”, siger Charlotte Kjær. Kirsten Ebbe Brich beskriver kollegernes omtale af Charlotte som ”en blomstereng af gode egenskaber”: Charlotte er engageret, har et stort hjerte og ifølge kollegerne en af årsagerne til, at teamet fungerer i hverdagen.

De fem er tydeligt overvældede af opmærksomheden fra kollegerne og det store felt, de er udvalgt fra. ”Det siger noget om kulturen og fællesskabet i Danske Bank, at vi står sammen og påskønner hinanden på den måde”, siger Martin Vinther, der selv elsker at bruge humor i hverdagen og støtte sit hold til at yde så godt som muligt.

”Jeg er meget beæret over indstillingen”, siger Niels Axholm. ”Det er dejligt, at mine kolleger har overskud i en travl hverdag til at gøre den slags”, siger han.

Også Bettina Madsen fra Thisted glæder sig over opmærksomheden. ”Man bliver helt genert”, siger hun, og fortsætter: ”Det er vigtigt for mig, at vi får snakket sammen i hverdagen om det, der fylder noget hos os. Når mine kolleger er glade, er jeg glad."

Om Danske Kreds' Jubilæumsfond

Danske Kreds uddeler hvert år legater fra Jubilæumsfonden til medlemmer, som har gjort en særlig indsats for at gøre hverdagen bedre for medlemmerne af Danske Kreds.

Under overskriften "Hvem er din hverdagshelt?" modtog fonden 84 indstillinger af medlemmer, og ud af disse blev fem udvalgt til at modtage et legat af fondens bestyrelse.